Home Top Ad

Tanda Kanser Hati pada Kanak-kanak

Share:
Tanda Kanser Hati pada Kanak-kanak | Ini adalah tanda-tanda kanser pada kanak-kanak yang tidak boleh diabaikan.

Apabila ia datang kepada anak-anak kita, tiada penyakit atau gejala yang terlalu kecil, terutamanya apabila anda menganggap bahawa beberapa gejala ini mungkin tanda amaran tidak ketara untuk kanser.



Pengesanan awal mempunyai peluang untuk menyelamatkan nyawa kanak-kanak ini dan bermula dengan mengetahui tanda-tanda umum kanser dan kejadian ketika semakin buruk.

Ini adalah tanda-tanda kanser pada kanak-kanak yang tidak boleh diabaikan.

# 1 Hidung sering berdarah

Kanak-kanak mungkin mengalami mimisan, disebabkan oleh pembuluh darah kecil di bahagian depan hidung, dan akan menjadi lebih tebal selepas akil baligh.

Walau bagaimanapun, jika seorang kanak-kanak mengalami terlalu banyak air mendidih, sehingga empat atau lima kali sebulan, ia mungkin menjadi amaran untuk kanser.

Menurut Hospital Universiti Nasional di Singapura, lubang hidung yang kerap dan berterusan adalah gejala leukemia lymphoblastic akut (SEMUA), yang merupakan sejenis kanser biasa yang terdapat pada kanak-kanak.

# 2 Scrooge sukar untuk sembuh

Kanak-kanak aktif boleh mengalami kecederaan yang kadang-kadang apabila mereka mengamalkan sukan atau sukan ekstrem yang lain. Walau bagaimanapun, gejala lain yang perlu dipertimbangkan adalah kudis yang nampaknya sembuh dan berpanjangan.

Bau ini boleh menjadi sebahagian daripada tubuh yang sukar sembuh, seperti kudung pada kulit, alat kelamin (zakar atau vagina) atau rongga mulut. Tindakan segera harus diambil dan gejala ini tidak boleh diabaikan.

# 3 tumbuh Kelenjar kelenjar getah bening


Walaupun tidak menyakitkan, nodus limfa yang semakin meningkat di dalam kelenjar boleh menjadi tanda limfoma bukan Hodgkin.

Lymphoma disebabkan oleh tumor yang bermula di nodus limfa. Gejala termasuk pembengkakan pada leher, ketiak, pangkal paha, dada, dan perut, di semua bahagian kelenjar getah bening limfa.

Kelenjar getah bening yang berhampiran dengan permukaan kulit badan, seperti leher, paha, ketiak atau bahagian atas tulang belakang, mudah dilihat atau dirasakan seperti sekeping di bawah kulit.

# 4 penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan

Jika kanak-kanak itu kehilangan berat badan dengan mudah tanpa perubahan dalam diet, diet atau senaman, ibu bapa harus segera pergi ke doktor.

Kanak-kanak boleh menurunkan berat badan jika mereka tidak menggunakan kalori yang cukup atau jika mereka tidak membakar lebih banyak kalori daripada biasa.

Tetapi jika mereka mula kehilangan banyak berat pada satu masa tertentu, ia mungkin merupakan petunjuk penyakit tersembunyi, termasuk kanser, menurut pakar perubatan.

# 5 Sesak nafas
Kesukaran bernafas atau kesukaran bernafas adalah gejala yang serius untuk kanak-kanak, dan lawatan ke pejabat doktor atau bilik kecemasan perlu dibuat. Kesukaran bernafas mungkin salah satu tanda-tanda kanser pada kanak-kanak yang anda mungkin terlepas pandang.

Menurut Institut Kanser Kebangsaan Singapura, masalah pernafasan boleh menjadi tanda leukemia kanak-kanak, yang menyumbang hampir 40% daripada kanser kanak-kanak di Singapura.

# 6 Lump
6

Satu lagi tanda kanser adalah adanya ketulan, biasanya di perut atau kaki dan tangan.
Hospital Wanita dan Kanak-Kanak KK telah menyatakan bahawa pembengkakan di abdomen mampu menunjukkan tumor Wilm, kanser buah pinggang yang berlaku pada kanak-kanak yang sangat muda.

# 7 Perubahan tingkah laku yang tidak dapat dijelaskan

Berikan perhatian penuh jika anda mendapati anak anda bersifat luarbiasa, kerana ia mungkin menjadi tanda yang salah.

Menurut Institut Perubatan Kanak-kanak di Hospital Universiti Nasional, perubahan tingkah laku ini boleh menjadi tanda kanser, bersama dengan perubahan personaliti dan prestasi di sekolah.

# 8 Sakit kepala
Sakit kepala yang berterusan juga boleh menjadi salah satu tanda-tanda kehadiran tumor di dalam otak, menurut Pusat Kanser Kebangsaan, Singapura (NCCS).

Biasanya, ini disebabkan oleh peningkatan dalam tekanan tulang, yang menghasilkan benjolan, sehingga tulang struktur tulang tubuh tidak dapat berkembang.

# 9 Muntah
Kanak-kanak boleh muntah kerana pelbagai sebab, seperti keracunan makanan, batuk atau selesema parah atau selesema perut. Walau bagaimanapun, menurut NCCS, kanser yang mempengaruhi otak juga boleh menyebabkan muntah.

Jika anak anda biasanya mengalami loya dan mengalami kesulitan mengekalkan pengambilan makanan dan minuman, ia adalah lebih daripada kesakitan perut normal. Anda mesti membawa pasangan untuk mendapatkan cek segera.

# 10 masalah penglihatan
NCCS menambah kepada masalah penglihatan, seperti penglihatan kabur, penglihatan berganda atau kehilangan penglihatan, yang merupakan penunjuk kemungkinan tumor otak.

Sekiranya anak anda menghadapi masalah, mungkin ia adalah masa untuk berkonsultasi dengan pakar untuk mengikis kemungkinan kanser.

# 11 Sawan
kanser pada kanak-kanak-13

Menurut Pusat Kanser Parkway, senarai tanda-tanda kanser yang disebarkan oleh kanak-kanak adalah sawan, terutamanya sawan yang tidak mempunyai hubungan atau akibat demam yang tinggi. Sawan, juga boleh menjadi tanda tumor otak.

Walau bagaimanapun, kejang juga boleh disebabkan oleh demam, kekurangan oksigen, kecederaan kepala atau penyakit lain. Kemudian, lebih baik mendapatkan nasihat perubatan untuk menentukan sebabnya.

# 12 Sakit di tulang
Institut Kanser Kebangsaan Singapura juga menambah sakit tulang pada senarai tanda-tanda kanser pada kanak-kanak, di mana kadang-kadang boleh menyebabkan keletihan.

Lebih khusus lagi, gejala sakit tulang ini juga boleh menjadi tanda neuroblastoma, tumor kanser yang biasanya berlaku dalam kelenjar adrenal.

Ia adalah tumor pepejal yang ganas yang menyebabkan bengkak atau kesakitan dan gejala-gejalanya boleh berbeza bergantung kepada lokasi tumor.

# 13 lemah
Majlis Promosi Kesihatan Singapura telah menyatakan bahawa keletihan yang berterusan dan lemah adalah gejala umum penyakit limfoma, di mana ia adalah sekumpulan kanser dalam sistem limfatik.

Beberapa ujian perlu dilakukan untuk mendiagnosis penyakit ini, yang termasuk: pemeriksaan fizikal, ujian darah, biopsi bengkak, penjumlahan tulang, x-ray, tomografi berkomputer atau pengimejan resonans magnetik.

# 14 Demam yang tidak dapat dijelaskan
Sekiranya anak anda mempunyai demam yang tidak dapat dijelaskan atau demam, ia boleh menjadi gejala kanser, atau leukemia khusus, mengikut Hospital Wanita dan Kanak-kanak KKH.

Leukemia adalah jenis kanser yang paling biasa dilihat pada kanak-kanak. Kanser ini berlaku apabila jumlah tulang jumlah menghasilkan sel darah putih yang tidak matang, secara berlebihan.

# 15 Pendarahan
kanser pada kanak-kanak-17

Tumor Wilm, kanser yang berlaku di dalam buah pinggang, boleh menyebabkan kanak-kanak menghantar darah ke dalam air kencing, menurut KKH.

Jenis kanser jarang berlaku dan memberi kesan terutamanya kepada kanak-kanak. Ia biasanya dijumpai di salah satu buah pinggang, walaupun ia juga kadang-kadang boleh mempengaruhi buah pinggang.

No comments