Home Top Ad

Cara Terbaik Rawatan Kanser hati

Share:
Rawatan ini bergantung terutamanya kepada yang berikut:

Nombor, saiz dan kedudukan tumor di hati
Keadaan fungsi hati dan jika pesakit mempunyai sirosis
Sekiranya kanser telah merebak



Faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan termasuk umur, kesihatan umum dan rawatan dan kesan sampingan yang mungkin.

Beberapa pilihan rawatan:

Pembedahan
Ablasi
Embolization
Terapi yang disasarkan
Terapi radiasi
Kemoterapi

Pembedahan

Pilihan untuk orang yang mempunyai tahap awal kanser hati. Pakar bedah boleh mengeluarkan keseluruhan hati atau hanya bahagian kanser. Jika seluruh jantung dikeluarkan, organ akan digantikan dengan tisu hati yang sihat dari penderma (pemindahan hati).
Ablasi

Kaedah untuk memusnahkan kanser di hati. Kaedah ini adalah untuk mengawal kanser hati untuk meningkatkan jangka hayat. Kaedah ini boleh digunakan untuk orang yang menunggu pemindahan hati atau untuk orang yang tidak sesuai untuk pembedahan. Pembedahan untuk membuang tumor mungkin tidak sesuai kerana sirosis atau keadaan lain yang membuat fungsi hati lemah, atau lokasi tumor di hati atau masalah kesihatan lain.


Peraturan sedemikian termasuk;
Kekerapan frekuensi radiasi: doktor menggunakan probe khas yang mengandungi elektrod tipis untuk memusnahkan sel kanser dengan haba. Ultrasound, CT atau MRI boleh digunakan untuk membimbing siasatan ke dalam tumor.
Suntikan etanol perkutaneus: doktor menggunakan ultrasound untuk membimbing satu jarum ke dalam tumor hati. Alkohol (etanol) disuntik terus ke dalam tumor dan memusnahkan sel-selnya. Prosedur ini boleh dilakukan sekali atau dua kali seminggu.

Embolization


Bagi pesakit yang tidak boleh memindahkan atau menghantar hati, embolization atau kavolosisasi mungkin salah satu pilihan. Doktor akan memasukkan kateter lembut ke arteri kaki dan memindahkan kateter ke arteri hepatic.
Untuk embolisasi, doktor akan menyuntikkan span nipis atau zarah lain ke dalam kateter. Zarah menghalang aliran darah melalui arteri. Bergantung pada jenis zarah yang digunakan, penghalang mungkin bersifat sementara atau kekal. Tanpa aliran darah dari arteri hepatik, tumor itu musnah. Walaupun arteri hati disekat, tisu hati yang sihat masih menerima darah dari urat portal hati.
Untuk kongoembolisasi, doktor menyuntik ubat antikanser (kemoterapi) ke arteri sebelum menyuntikkan zarah halus yang menghalang aliran darah. Tanpa aliran darah, ubat ini bertahan lebih lama di hati.
Embolization sering mengakibatkan sakit perut, mual, muntah dan demam.

Terapi yang disasarkan


Sorafenib (Nexavar) adalah penyelesaian terapeutik yang pertama untuk kanser hati. Terapi yang disasarkan memperlambat pertumbuhan tumor hati dan mengurangkan bekalan darah. Ubat ini diambil secara lisan.
Kesan sampingan termasuk loya, muntah, kudis (pecah) di dalam mulut dan hilang selera makan. Kadang-kala, pesakit mungkin mengalami sakit dada, masalah pendarahan atau lepuh di tangan dan kaki mereka. Ubat ini juga boleh menyebabkan tekanan darah tinggi.


Terapi radiasi

Kaedah ini menggunakan cahaya tenaga yang tinggi untuk memusnahkan sel kanser. Terapi ini mungkin menjadi pilihan bagi sesetengah orang yang tidak berpengalaman. Kadang-kadang, terapi ini digunakan dengan pendekatan lain. Terapi sinaran juga boleh digunakan untuk membantu mengurangkan kesakitan yang disebabkan oleh kanser hati yang telah merebak ke tulang.

Doktor menggunakan dua jenis terapi radiasi untuk merawat kanser hati:
Radioterapi luar: sinaran diperolehi daripada pemecut linear. Alat ini memberi tumpuan kepada sinaran dada dan perut.
Radioterapi dalaman: sinaran ini berasal dari sfera radioaktif yang lembut. Doktor menggunakan kateter untuk menyuntik sfera sfera ke dalam arteri hepatic. Lingkaran menghalang bekalan darah ke tumor di hati.
Kesan sampingan terapi radiasi termasuk loya, muntah atau cirit-birit.

Kemoterapi

Penggunaan dadah untuk membunuh sel-sel kanser kadang-kadang digunakan untuk merawat kanser hati. Ubat biasanya diberikan secara intravena. Ubat ini memasuki aliran darah dan menyebar ke seluruh tubuh.

Kemoterapi boleh diberikan di jabatan pesakit luar hospital atau di pejabat doktor. Anda harus jarang tinggal di hospital untuk rawatan ini.
Kesan sampingan kemoterapi bergantung terutamanya pada jenis ubat dan jumlah ubat yang diberikan. Kesan sampingan yang biasa termasuk loya dan muntah, kehilangan selera makan, sakit kepala, demam dan selesema, dan kelemahan.
Sesetengah ubat mengurangkan tahap sel darah yang sihat dan lebih mudah terdedah kepada jangkitan, lebam atau pendarahan, dan berasa sangat lemah dan letih.

No comments