Home Top Ad

Punca Kanser Hati

Share:
Kanser hati agak kurang popular daripada jenis kanser lain, walaupun ia adalah antara 10 kanser teratas di negara kita. Malah, bilangan pesakit dengan kanser hati tidak terlalu tinggi pada sekitar 1, 000, tetapi mereka adalah antara kes kanser yang paling sukar kerana kebanyakan kes dikesan akibat ketiadaan gejala.

Walaupun kanser hati berlaku di seluruh dunia, kes yang paling teruk ialah lebih daripada 50 peratus kes melibatkan penduduk Asia dan lebih daripada 70 peratus kes baru dilaporkan setiap tahun dari negara-negara Asia, termasuk kami negara!



Hati adalah organ penting yang merangkumi saluran hempedu dan pundi hempedu. Ia adalah organ kedua terbesar dalam badan yang kaya dengan darah, berbentuk baji, terletak tepat di bawah tulang rusuk kanan, di bawah paru-paru. Hati kita dibentuk seperti baji atau piramid dan dibahagikan kepada dua bahagian: kiri dan kanan.

Fungsi utama hati adalah menyaring dan memproses darah bahan toksik, menghasilkan cecair hempedu (untuk membantu pencernaan lemak); membantu sintesis protein darah, glukosa dan kolesterol; membantu metabolisme (ubat, vitamin, alkohol, hemoglobin); sebagai gudang penyimpanan (untuk vitamin larut lemak, besi dan glikogen); ejen penghapusan (menghapuskan sel darah mati dan sisa metabolik) dan memperbaiki sistem imun.

Bagaimana kanser hati boleh berlaku?

Kanser hati terbahagi kepada dua jenis: primer dan sekunder. Kanser hati primer bermakna kanser bermula di hati. Kanser hati sekunder bermaksud sel-sel kanser datang dari organ-organ lain dan menyebar ke hati.

Menurut Dr. Senthil, banyak faktor boleh menyumbang kepada penyakit ini, namun penyebab utama adalah jangkitan kronik dengan virus hepatitis B yang menyebabkan sirosis (kematian sel hati yang akhirnya membentuk parut) dan bertukar menjadi kanser jika tidak cuba

Jangkitan Hepatitis B adalah yang paling dilaporkan di Asia dan dianggap sebagai wabak, terutama di Asia Tenggara, Hong Kong dan China. Kebanyakan pesakit yang berusia 30 tahun atau lebih tua kerana virus hepatitis B mengambil masa yang lama untuk merosakkan hati dan, secara umum, pecah ini berlaku dengan cepat. Tetapi keberkesanan rawatan kekal rendah kerana kebanyakan pesakit hanya pergi ke hospital apabila penyakitnya teruk.

Di samping itu, banyak faktor risiko dapat mendedahkan seseorang kepada penyakit, antara lain:

Jangkitan hepatitis C dengan kehadiran sirosis hati
Cirrhosis yang memanjangkan fungsi hati
Penggunaan alkohol yang berlebihan (boleh merangsang kerosakan hati yang sedia ada)
Obesiti
Diabetes
Merokok
Penggunaan jangka panjang steroid
Jangkitan kulat (pendedahan jangka panjang kepada aflatoxin adalah toksin yang dihasilkan oleh kulat)
Minum air mengandungi arsenik (di beberapa negara)

Pada peringkat awal, kanser hati tidak menunjukkan gejala. Gejala-gejala penyakit hanya timbul apabila penyakitnya teruk (tahap ketiga dan keempat) apabila fungsi hati terjejas teruk. Antara gejala pesakit dengan kanser hati ialah:

Berat badan tanpa sebab
Tanpa selera makan
Rasanya sangat mewah walaupun anda makan sedikit
Terdapat benjolan yang kuat di sebelah kanan di bawah tulang rusuk
Sakit di sekitar bahu kanan
Kulit menjadi kuning, termasuk mata
Bahagian atas abdomen (kanan) merasakan tidak selesa
Sentiasa berasa lesu dan tidak bermaya
Mual


Seperti semua kanser lain, semua gejala di atas hanya muncul apabila kanser mencapai tahap yang serius yang menyebabkan kebanyakan pesakit yang tiba lewat ke hospital untuk menerima rawatan. Malangnya, pada peringkat ini, penyakit ini sukar untuk dirawat dan dalam kebanyakan kes, kebarangkalian untuk hidup adalah kurang daripada satu tahun.

"Tetapi, tidakkah ada harapan langsung?"

Rawatan kanser hati bergantung kepada peringkat kanser apabila penyakit itu dikesan, fungsi hati dan keadaan kesihatan umum pesakit. Biasanya, dalam hal kanser hati peringkat awal, pembedahan melibatkan penyingkiran sebahagian daripada jantung kanser yang merupakan kaedah terbaik. Malah peluang untuk pulih juga tinggi.

Untuk peringkat pertengahan; Kanser hati dirawat dengan kaedah menyuntik ubat kemoterapi ke dalam saluran darah yang membawa darah. Malangnya, rawatan standard yang sedia ada tidak berkesan untuk rawatan pesakit dengan kanser peringkat akhir.

Kadar survival pesakit dengan kanser hati yang rendah di seluruh dunia. Kajian menunjukkan bahawa pesakit di Eropah bertahan selama lima tahun, hanya 8.6 peratus, Amerika Syarikat (kurang daripada tujuh peratus) dan kurang daripada 10 peratus untuk pesakit yang tidak sesuai yang menjalani pembedahan di Asia.

Antara ubat-ubatan yang dicadangkan untuk pesakit kanser hati yang teruk ialah sorafenib (diet) yang meningkatkan survival pesakit sebanyak 44 peratus dari enam bulan hingga 10.7 bulan. Ia menghalang replikasi sel kanser dan menghentikan pembentukan saluran darah yang tidak normal. Melalui kaedah ini, sel-sel kanser akan mati kerana ketiadaan oksigen dan nutrien.

Peningkatan ini boleh dianggap sangat kecil untuk sesetengah orang, tetapi maknanya adalah untuk pesakit kanser, kerana ia membolehkan mereka menghabiskan masa yang lebih berkualiti dengan keluarga. Walaupun dengan rawatan dan pematuhan yang lebih baik, kualiti hidup pesakit juga meningkat.

Paling penting, mencegahnya lebih baik daripada mengubati.

Hanya amaran untuk semua orang.

No comments