Home Top Ad

Kanser Hati Simptom

Share:
Pengenalan

Kanser Hati Simptom | Kanser hati atau hepatoma adalah salah satu daripada keputusan karsinogenik yang paling penting dalam program penilaian kesihatan yang lebih terperinci pada masa sekarang. Hepatoma telah dikenal pasti sebagai punca kematian 250,000 hingga 1,000,000 individu setiap tahun di seluruh dunia. Menurut kajian, hepatomas menduduki tempat ketiga dalam kematian akibat kanser pada umumnya. Hepatitis B dan hepatitis C kronik (80% daripada jumlah kes hepatoma). Kawasan tertinggi yang dicatatkan dalam kes hepatoma ialah rantau Asia Timur, seperti China, Taiwan dan Hong Kong. Malaysia berada di tengah-tengah rantau ini, serta di Indonesia dan Thailand. Statistik dari "Pendaftaran Kanser Kebangsaan", penerbitan Malaysia pada tahun 2004, menunjukkan bahawa kanser hati telah dikesan di 2.8 / 100,000 penduduk di Semenanjung Malaysia dan merupakan salah satu daripada 10 jenis kanser utama lelaki.



Dianggarkan bahawa 5.24% daripada penduduk Malaysia secara kronik dijangkiti hepatitis B dan 2% adalah kronik yang dijangkiti hepatitis C. Orang yang mempunyai hepatitis B dan C kronik berisiko mengalami hepatoma. . Orang dengan hepatitis B kronik atau sirosis hati (parut hati disebabkan oleh pelbagai sebab) sangat berisiko untuk hepatoma. Berikut adalah sekumpulan pesakit berisiko untuk hepatoma:

Hepatitis B kronik
Sirosis hati apa-apa sebab.
Gejala / tanda

Pesakit dengan hepatoma mungkin tidak mempunyai sebarang gejala pada mulanya. Walau bagaimanapun, tanda-tanda berikut mungkin terdapat pada pesakit dengan hepatoma:

Sakit di perut, terutama di rusuk kanan
Keletihan, penurunan berat badan dan demam yang kerap
Pengesanan bengkak hati di bahagian perut
Jaundis (kuning di mata dan kulit)
Kesakitan tulang adalah akibat penyebaran kanser ke tulang
Ascites (pengumpulan cecair akibat sirosis dalam perut)
Pendarahan hepatomas menghasilkan pendarahan dalam cecair ascitic
Secara umum, kemunculan gejala menunjukkan bahawa penyakit itu mungkin telah terhuyung-huyung. Oleh itu, orang yang berisiko mengembangkan hepatomas dinasihatkan untuk menjalani ujian pemeriksaan dengan ujian ultrasound dan ujian protein janin alpha dalam darah.

Ujian radiologi lanjutan, seperti tomografi yang dikira atau pengimejan resonans magnetik diperlukan untuk mengesahkan diagnosis hepatoma dan rawatan yang sesuai

Komplikasi

Pesakit yang menghidap hepatoma mungkin mengalami komplikasi berikut:

Muntah darah disebabkan oleh pendarahan varices dalam esophagus gastrointestinal (disebabkan oleh sirosis atau penyebaran hepatomas dalam saluran darah).
Sakit perut dari pendarahan hepatik dalaman
Sakit di bahagian perut akibat pembesaran hepatoma dan menyebabkan tekanan pada struktur atau organ berdekatan
Jaundis (menguning mata / kulit kerana tahap bilirubin yang tinggi)
Ensefalopati hepatik atau koma disebabkan oleh fungsi hepatik terjejas.

No comments